fredag 15 januari 2010

Smittsamt

Usch, en vecka med en början som inte passar mig. Är nu storförkyld och känner hur näsan och halsen nästan tar kål på mig. Snuva och halsont är inget man vill gå runt med. Hosta gör man också till och från. De senaste dagarna har det blivit honung med te så att det kan lindra min onda hals. Har känts bättre i halsen efter det. Anledningen till att jag är förkyld tror jag är att Max har lyckats smitta mig, men så kan det vara ibland när man är lite pussgurka. Heh, smällar man får ta antar jag.

En annan sak... .. "Tsciiih"/*nyser*.. Heh. Jo, en annan sak. Jag hörde på radion om att alla de vaccin som Sverige köpt in så var det typ 1/6 del kvar av det, eller hur det var. Jag vet inte om det beror på dem som inte vill vaccinera sig, eller ifall det är den delen av befolkningen som är tveksam till att göra det på grund av alla bieffekter eller att dom själva skulle bli väldigt sjuka ifall de tog det.

Själv är jag en av dem som det inte hjälper att vaccinera mig. Eftersom jag inte producerar mina egna antikroppar mot smittan, eller hur det nu var. Det vill säga att jag säkert bara skulle bli sjuk ifall jag fick det insprutat i kroppen. I alla fall vad jag förstod. Anledningen till att det är så är att jag har en immunbristsjukdom, som gör att jag har nästan inget försvar mot bakterier och sådant i luftvägarnas slemhinnor. Det vill säga att jag lätt blir förkyld och borde vidtaga vissa åtgärder när jag är runt folk och liknande.

Exempel: Jag borde inte sitta i offentliga väntrum. Borde ha handskar på mig när jag åker buss. Inte använda offentliga toaletter. Om det kan undvikas: Inte skaka hand med folk.. Osv osv. Finns en organisation som heter
Primär Immunbrist Organisationen. Där man kan läsa lite om vad det är för något och vad man kan tänka på osv.

En sak som skulle betyda för mig, är ni där ute som inte har vaccinerat er för att ni tycker att det är onödigt. För mig är det inte onödigt, för mig kan det vara livsviktigt. Ni kanske bara får en förkylning, men när jag kommer i kontakt med dig som person och vi kanske skakar hand.. Får jag bakterien på mig och har stor risk att bli smittad. Ifall så blir fallet är det sjukhuset nästa som gäller och hoppet på det bästa.. Så snälla, ni som kan vaccinera er.. Gör det, men kolla först med en läkare så ni inte har dolda fel. Eran vaccinering gör skillnad. Tack

Inga kommentarer: